Digitale toegankelijkheid
Hulp en toegankelijkheid
Wat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid betekent dat websites, mobiele applicaties en andere online diensten voor communicatie met het publiek toegankelijk zijn voor personen met een beperking. De aangeboden inhoud moet waarneembaar (geoptimaliseerde visuele en auditieve waarneming), bruikbaar, begrijpelijk en aan hulptechnologieën aangepast zijn. Digitale toegankelijkheid heeft betrekking op alle beperkingen, zowel permanente als tijdelijke, die het gebruik van online diensten voor communicatie met het publiek beïnvloeden, waaronder fysieke, zintuiglijke, mentale, cognitieve en psychische beperkingen.
Ons toegankelijkheidsbeleid
Digitale toegankelijkheid is een voortdurend aandachtspunt bij het ontwerpen en bouwen van websites en mobiele applicaties die wij aan onze klanten, maar ook aan onze medewerkers ter beschikking stellen.
Richtlijn (EU) 2016/2102
Overeenkomstig artikel 47 van de Franse wet nr. 2005-102 van 11 februari 2005 betreffende gelijke rechten en kansen, participatie en burgerschap van personen met een beperking tot uitvoering van de Europese richtlijn 2016/2102 van 2 december 2016 inzake de toegankelijkheid van de websites en mobiele applicaties, en in overeenstemming met zijn eigen ambities en engagementen, verbindt onze Groep zich ertoe zijn websites (internet, intranet en extranet) en mobiele applicaties toegankelijk te maken.
Wij ontwikkelen en publiceren een meerjarenplan voor toegankelijkheid. Ons beleid inzake digitale toegankelijkheid en de jaarlijkse actieplannen om onze websites en mobiele applicaties in overeenstemming te brengen met de toegankelijkheidseisen worden daarin opgenomen.
Richtlijn (EU) 2019/882 (European Accessibility Act)
Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten en de nationale omzettingsbepalingen daarvan zijn gericht op digitale producten/materialen en diensten die bestemd zijn voor particulieren.
Deze moeten voor 100% voldoen aan de toegankelijkheidsvoorschriften die zijn vastgelegd in de geharmoniseerde Europese norm EN 301 549.
Crédit Mutuel Alliance Fédérale en zijn Europese dochterondernemingen hebben een organisatie opgezet om deze regelgevende verplichtingen zo goed mogelijk na te komen.
Alle diensten die onder de richtlijn vallen, werden geregistreerd.
Voor de teams die deze diensten ontwikkelen en inhoud produceren, is een opleidings- en informatiestrategie opgezet, met een speciaal portaal voor toegankelijkheid, om toegankelijkheid te verankeren in hun gewoonten.
Ons ontwikkelings- en productieproces voor inhoud is herzien om toegankelijkheid in de verschillende fasen op te nemen met een verbintenis tot zelfcontrole met behulp van interne tools.
Op het vlak van het toegankelijk maken omvat dit proces toegankelijkheid vanaf de ontwerpfase en een verplicht opleidingsprogramma om efficiënt te zijn in het in overeenstemming brengen.
Er zijn regelmatig audits gepland op basis van RAWeb (Référentiel d'Evaluation de l'Accessibilité Web - Toegankelijkheidsbeoordelingskader voor websites) voor websites en RAAM (Référentiel d'évaluation de l'accessibilité des applications mobiles - Toegankelijkheidsbeoordelingskader voor mobiele apps) voor mobiele apps; we hebben voor deze kaders gekozen omdat ze momenteel de enige zijn die de volledige Europese norm dekken.
De auditbewijzen worden opgenomen in een intern referentiekader en de auditresultaten van elke dienst worden gepubliceerd op elke website die de betreffende diensten aanbiedt.
Details over onze organisatie en onze processen die gewijd zijn aan de toegankelijkheid van onze websites, mobiele apps en digitale diensten worden uiteengezet in ons toegankelijkheidsbeleid.
Toegankelijkheidsverklaring
Een toegankelijkheidsaudit maakt het mogelijk om een conformiteitsniveau te bepalen ten opzichte van een referentiekader.
De toegankelijkheidsverklaring beschrijft de omstandigheden van de controle en de resultaten ervan.
Website www.banquetransatlantique.be
Website secure.banquetransatlantique.be
Aanvullend op deze verklaring auditen we ook regelmatig de belangrijkste diensten die beschikbaar zijn op de de website en maken we de verklaringen voor deze aanvullende audits beschikbaar:
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Virements van de website secure.banquetransatlantique.be
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Consultation de compte van de website secure.banquetransatlantique.be
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Messagerie sécurisée van de website secure.banquetransatlantique.be
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Ajout d'un bénéficiaire van de website secure.banquetransatlantique.be
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Génération de relevés van de website secure.banquetransatlantique.be
App mobiele bancaire iOS
Aanvullend op deze verklaring auditen we ook regelmatig de belangrijkste diensten die beschikbaar zijn op de de toepassing mobiele en maken we de verklaringen voor deze aanvullende audits beschikbaar:
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Virements van de applicatie mobiele bancaire iOS
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Consultation de compte van de applicatie mobiele bancaire iOS
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Messagerie sécurisée van de applicatie mobiele bancaire iOS
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Ajout d’un bénéficiaire van de applicatie mobiele bancaire iOS
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Génération de relevés van de applicatie mobiele bancaire iOS
App mobiele bancaire Android
Aanvullend op deze verklaring auditen we ook regelmatig de belangrijkste diensten die beschikbaar zijn op de de toepassing mobiele en maken we de verklaringen voor deze aanvullende audits beschikbaar:
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Virements van de applicatie mobiele bancaire Android
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Consultation de compte van de applicatie mobiele bancaire Android
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Messagerie sécurisée van de applicatie mobiele bancaire Android
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Ajout d’un bénéficiaire van de applicatie mobiele bancaire Android
- Toegankelijkheidsverklaring van de dienst Génération de relevés van de applicatie mobiele bancaire Android
Hulp bij het gebruik van de website
Navigation principale
Le site possède un menu de navigation principal qui permet d'accéder aux différentes rubriques du site.
Il est positionné toujours au même endroit, quelle que soit la page consultée.
Autres systèmes de navigation
- Un plan du site est accessible via un lien situé en pied de page
Structuration des pages
Chaque page est structurée toujours de la même façon avec la définition de plusieurs régions :
- La bannière ou la zone d'en-tête de page
- La navigation principale où l'on retrouve le menu du site
- Le contenu principal
Navigation par titres
La mise en place de niveaux de titre dans le contenu principal de nos pages apporte plusieurs avantages :
- Une meilleure compréhension du contenu de la page grâce à la hiérarchisation de l'information
- La possibilité d'en extraire un sommaire (par une fonctionnalité du lecteur d'écran) permettant d'avoir un aperçu synthétique du contenu de la page
- Les lecteurs d'écrans offrent des raccourcis pour aller directement à un titre ou de naviguer de titre en titre, permettant ainsi un parcours plus rapide et efficace de la page
Liens d'accès rapide
Les liens d’accès rapide, présents au début du document, permettent une navigation facilitée vers les régions principales de la page et l'accès à des fonctionnalités importantes du site. Ils ne sont pas visibles par défaut mais apparaissent à la prise de focus.
Ces liens permettent d'aller directement :
- Au contenu principal de la page
- Au menu principal de navigation
- À la zone d'en-tête de la page
- À la zone de pied de page
- À la messagerie de votre espace personnel bancaire
Taille des textes et zoom
La taille de tous les textes repose sur l'utilisation d'unités relatives, ce qui permet de la modifier dans la plupart des navigateurs.
Notre site répond correctement à un agrandissement graphique.
Navigation clavier pour les composants interactifs
Notre site embarque des composants basés sur la technologie javascript.
Les plus récents sont conçus afin qu’ils soient fonctionnels au clavier et avec un lecteur d’écran (comme JAWS ou NVDA).
Feedback en contact
Ondervindt u problemen bij het gebruik van onze diensten, neem dan contact met ons op.
Als u een beperking hebt en problemen ondervindt bij het gebruik van onze diensten, neem dan contact op met de BTB toegankelijkheidscorrespondent.
Om het probleem op de lange termijn en voor zover redelijkerwijs mogelijk te verhelpen, wordt de voorkeur gegeven aan onlinecorrectie van het toegankelijkheidsprobleem. Als dit niet mogelijk is, wordt de gewenste informatie in een toegankelijke vorm naar u gestuurd op basis van uw wensen: schriftelijk in een document of e-mail, of mondeling tijdens een gesprek of telefonisch.
Voies de recours
Si la réponse apportée ne vous satisfait pas, vous avez la possibilité de déposer une réclamation ou de saisir le médiateur. Pour faire part d’une réclamation, différents recours sont à votre disposition :
- Écrire un message au Défenseur des droits (https://cet.lu/contact-2/)